السبت، 31 يناير 2009

سلام عليكو
حبيت ابدأ موضوعاتي بشوية فضفضة عن نفسي وعن الناس اللي بتعامل معاهم.... يمكن تلاقو في الموضوع شكوى،سعادة، حزن، تفاؤل...يعني من الأخر شوية أحاسيس متناقضة بس حقيقية.

بداية.. يمكن اللي يعرفني من قريب ولا من بعيد عارف اني انسانة حقانية و صريحة جدا جدا(( بس مش بجحة والله))
طبعا في ناس بتحب الصفة دي فيا بس اقدر اقول قلة قليلة لا تذكر( ما تخافوش مني بس) ..والباقي الله يهديهم ويغيروا فكرتهم عني لأني هبتدي أكره نفسي وبصراحة أنا بمووت في الناس اللي بتحبطني ( مش عارفة هيستفيدو ايه غير انهم هيزعلوني )
بجد بجد وربنا انا اطول مدة اتعرضت فيها للاحباط كانت من بداية الترم ده( وهتسدقوني لما تشوفو النتيجة!!!)
غير اني ما شفتش الفرحة في عين اي حد لما التنسيق ظهر(مع العلم اني مختارة الكلية دي بإرادتي وربنا يشهد على كلامي.. مش زي ناس كتير مجموعهم فرض عليهم الكلية... طب ما انا جبت 95% وانا شهادة معادلة يعني كان عندي فرصة دخول كلية طب وصيدلة وهندسة... بس القلب وما يريد بقى) طبعا كل الناس استهانت بالكلية .اللي يقولي ده معهد ده يا ابلة واللي يقولي تربية نوعية يعني واللي واللي واللي...
طبعا حبيت أثبت نفسي في الكلية عشان أعرفهم انهم غلطانين.... بس لما ربنا كرمني وجبت جيد جدا(مع مراعاة صعوبة المناهج الرياضية عليا) أتت الرياح بما لا تشتهي السفن... الناس استهيفت الكلية وقالت دي كلية هايفة اي حد فيها بيجيب تقدير وليه جيد جدا مش امتياز وليه وليه) بس والله مش بيهون عليا كل ده غير اني بصحى الصبح ألاقي نفسي وسط ناس عايشة اللي انا عايشاه وبتعاني زيي وبأمانة كفاية عليا اني لو ماكنتش دخلت الكلية دي ما كنتش هعرف صحابي ولا الناس اللي حبيتهم في الكلية.
نتعمق في الدراسة بقى...طبعا زي ماقلت اني كنت ببذل مجهود عقلي ووقتي بيضيع في التركيز على مواد الرياضة والفيزياء والاحتمالات باعتباري لأول مرة بدرسهم( ربنا سترها السنة اللي فاتت مع الرياضة والفيزيا)(كملها بالستر يارب مع الاحتمالات والاحصاء)
طبعا صحباتي كانو بيساعدوني بنسبة 10% وانا بحاول.
طبعا اكتر واحدة صحبتي وبحبها هي سالي... وبحب طيبة فدوى كمان (وبحب ناس تانية برضو) بس ده ما يمنعش اني اتصدمت في ناس كتييييييييير ومنهم اللي كان بيفاجئني يوم الامتحان بحاجات جديدة ومنهم اللي مش بيبلغني بتغيير مواعيد السكاشن و حاجات على نفس النمط ( مصلحة يعني) المهم اني بسامح وعمر الغلط ما هيطلع مني ان شاء رب العالمين ولا هردّ إساءة حد بإساءة عشان ليا رب كريم مش بيرضى بالظلم...

انا حاسة اني رغيت كتير بس بدعي ربنا وياريت اللي بيحبني يدعيلي ان الترم التاني يكون احسن واحسن( سواء في التحصيل الدراسي او في النفساوية اللي اتبهدلت او في العلاقات الجاية مع الناس)

تحياتي

2 التعليقات:

fOsDö2ä يقول...

أول حااااجه خالص ...
المشاعر المتناقضه دي حاجه عاديه جداً ... !! D:
كنت بـ افتكر نفسي أنا بس اللي كده ...
بس طلع في حد زيي أهو ... !! D:

طول تعاملي معاكِ مـ حسيتش أبداً إنك بجحه ...
ممكن جريئه شويه و دي حاجه حلوة جداً طالما مش بـ تضر حد ...

و الإحباط ده يظهر كده مع كل الناس شغال تمام ... !! D:

حكاية الكلية فعلاً فيه ناس مستهيفينها ...
في أصلاً اللي مـ يعرفوش يعني ايه حاسبات ...
و اللي يقولك حسابات .. يعني تطلعي محاسبه ... !!
و هكذا ...
بس النهايه يمكن هي اللي تثبت .. و زي مـ انتِ قولتي يمكن لما بنشوف بعض بـ نصبر ...
بغض النظر عن ان فيه ناس مـ بتذاكرش و مكبرّه ... !! D:

حكاية الشهادة المعادله .. دي مشكله فعلاً ...
يمكن أنا متخيله مدى صعوبتها لإني مجربه زيّك ... !!
بس أهو .. ربنا يستر ... !!

إن شاء الله النفساويه تتظبط معاكِ و مع كل الناس ...
و كل العلاقات تتظبط كمان ...

بوست حلو يا بسبس ... (f)
كلمة على جنب : ربنا يخليكي انتِ بس اللي طيبة .. و فاكراني طيبة ... !! D:

Lamees يقول...

شكرا يا جابرة خاطري
وشكرا على رأيك فيا برضو...
والجرأة مطلوبة مع بعض الناس عشان نسلك معاهم..
كده ولا ايه؟

بالنسبة للاحباط فـ ده شيء اعتيادي لأي حد في كلية زي كليتنا..!!

وربنا يستر علينا عموما.. وعلى الشهادات المعادلة خصوصا ... :)

شكرا مرة تانية ع الرد..

سلاموز...