السبت، 31 يناير 2009

سلام عليكو
حبيت ابدأ موضوعاتي بشوية فضفضة عن نفسي وعن الناس اللي بتعامل معاهم.... يمكن تلاقو في الموضوع شكوى،سعادة، حزن، تفاؤل...يعني من الأخر شوية أحاسيس متناقضة بس حقيقية.

بداية.. يمكن اللي يعرفني من قريب ولا من بعيد عارف اني انسانة حقانية و صريحة جدا جدا(( بس مش بجحة والله))
طبعا في ناس بتحب الصفة دي فيا بس اقدر اقول قلة قليلة لا تذكر( ما تخافوش مني بس) ..والباقي الله يهديهم ويغيروا فكرتهم عني لأني هبتدي أكره نفسي وبصراحة أنا بمووت في الناس اللي بتحبطني ( مش عارفة هيستفيدو ايه غير انهم هيزعلوني )
بجد بجد وربنا انا اطول مدة اتعرضت فيها للاحباط كانت من بداية الترم ده( وهتسدقوني لما تشوفو النتيجة!!!)
غير اني ما شفتش الفرحة في عين اي حد لما التنسيق ظهر(مع العلم اني مختارة الكلية دي بإرادتي وربنا يشهد على كلامي.. مش زي ناس كتير مجموعهم فرض عليهم الكلية... طب ما انا جبت 95% وانا شهادة معادلة يعني كان عندي فرصة دخول كلية طب وصيدلة وهندسة... بس القلب وما يريد بقى) طبعا كل الناس استهانت بالكلية .اللي يقولي ده معهد ده يا ابلة واللي يقولي تربية نوعية يعني واللي واللي واللي...
طبعا حبيت أثبت نفسي في الكلية عشان أعرفهم انهم غلطانين.... بس لما ربنا كرمني وجبت جيد جدا(مع مراعاة صعوبة المناهج الرياضية عليا) أتت الرياح بما لا تشتهي السفن... الناس استهيفت الكلية وقالت دي كلية هايفة اي حد فيها بيجيب تقدير وليه جيد جدا مش امتياز وليه وليه) بس والله مش بيهون عليا كل ده غير اني بصحى الصبح ألاقي نفسي وسط ناس عايشة اللي انا عايشاه وبتعاني زيي وبأمانة كفاية عليا اني لو ماكنتش دخلت الكلية دي ما كنتش هعرف صحابي ولا الناس اللي حبيتهم في الكلية.
نتعمق في الدراسة بقى...طبعا زي ماقلت اني كنت ببذل مجهود عقلي ووقتي بيضيع في التركيز على مواد الرياضة والفيزياء والاحتمالات باعتباري لأول مرة بدرسهم( ربنا سترها السنة اللي فاتت مع الرياضة والفيزيا)(كملها بالستر يارب مع الاحتمالات والاحصاء)
طبعا صحباتي كانو بيساعدوني بنسبة 10% وانا بحاول.
طبعا اكتر واحدة صحبتي وبحبها هي سالي... وبحب طيبة فدوى كمان (وبحب ناس تانية برضو) بس ده ما يمنعش اني اتصدمت في ناس كتييييييييير ومنهم اللي كان بيفاجئني يوم الامتحان بحاجات جديدة ومنهم اللي مش بيبلغني بتغيير مواعيد السكاشن و حاجات على نفس النمط ( مصلحة يعني) المهم اني بسامح وعمر الغلط ما هيطلع مني ان شاء رب العالمين ولا هردّ إساءة حد بإساءة عشان ليا رب كريم مش بيرضى بالظلم...

انا حاسة اني رغيت كتير بس بدعي ربنا وياريت اللي بيحبني يدعيلي ان الترم التاني يكون احسن واحسن( سواء في التحصيل الدراسي او في النفساوية اللي اتبهدلت او في العلاقات الجاية مع الناس)

تحياتي

دعوة

السلام عليكم
المدونة دي عشان نتكلم في اي موضوع وأي دردشة ((هادفة))
اتمنى اي حد ولو شخص واحد يشاركني...
مع حبي وأرق تحياتي.... لميس

;;