الأحد، 1 نوفمبر 2009

ذكريات الطفولة2


عودة لموضوع ذكريات الطفولة...

4 التعليقات:

The bosy cat eyes يقول...

السلام عليكم
انا مش عارفه بجد اقول ايه انا فرحانه انى لقيت حد فاكر عالم جليل مثل الدكتور مصطفى محمود شكرا ليكى على التذكير

Lamees يقول...

وعليكم السلام
منورة يا احلىThe bosy cat eyes
وشكرا ليك انت على زيارة المدونة

وياريت تنوريني تاني :)

$$ ThE UnKnOwN $$ يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جميل الموضوع المرادي
وجاي مصادفة غريبه لحاجة حصلت معايا اليومين دول
اقول ايه ؟!؟ ذكريات الطفولة
انا ما املك غيرها
ومش عارف اعبر عنها
بس لو قدرت مش هتسعني السطور
من اكترالمواقف اللي دايما فاكرها
كنت تقريبا 5 سنين وبعد المطر
الشوراع بتبقي بايظة خصوصا اننا قريه
كان بيت جدي جنبنا ع طول
فروحت هناك بعد العشاء بالظبط
وكانت جدتي الله يرحمها كانت قاعده ف وسط الصاله ع الحصير وقدامها
حاجه كده بتجهز عليها الشاي
فقالتلي روح هات الراديو عشان تسمع ابو زيد الهلالي
"السيرة الهلاليه تاليف الأبنودي"
كانت بتيجي ع اذاعه شمال الصعيد الساعه 8 باليل
فجيبت الراديو وشغلتوا وجيت ونمت ع حجرها
كان النور هادي وريحة مية المطر ف الجو
مع صوت راوي السيره الهلاليه والربابة ودفء حجر جدتي
لحظة مش هنساها ابدا
يااااااااااااااااه يالله
ربنا يسامح اللي كان سبب ف انتهاء ده كلو

مش هقدر اوصف بالكلمات احساس
وخصوصا من غير وجود اعز الناس
ابويا جدتي دي صور محفورة جوه الراس
بعد وفاه ابويا ناس شغلها كان الوسواس
فرقوا بينا وبين تاني اعز الناس
ومن البعد مابينا كنت حيران جدا محتاس
ومرت الايام والذكري تنداس وتنداس
بلاش اكمل لاكون بغتاب بعض الناس
واسف ع الكلام اللي يوجع الراس

اسف لو كنت طولت ع حضرتك
سلااااااام عليكم

Lamees يقول...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

$$ ThE UnKnOwN $$
كالعادة حضرتك منور المدونة بوجودك وبردودك الجميلة..

والله العظيم انا اتأثرت جدا بالكلام اللي حضرتك كتبته, ولو حضرتك سمحتلي اقول الاحساس اللي وصلني.. حسيت بالظلم شوية و..
مش عارفة والله اعبر عن اللي انا حاسة بيه دلوقتي بس كل اللي اقدر اقوله لحضرتك ان مش فيه حاجة بتضيع وكله عند ربنا،،،

ربنا يصبرك ويعوض عليك خير ان شاء الله،
ويهدي الجميع..
--------------
ربنا يبارك فيك ويرزقك الخير في حياتك كلها بإذن الله.

واخيرا..
اذكرك بالايةالقرآنية:
" إنما أشكو بثي وحزني إلى الله..."
سلام عليكم