الثلاثاء، 23 مارس 2010

يوم جميل في القاهرة22-3-2010




السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
.....................
اتمنى الكل يكون بخير

انا حبيت احكي عن محاضرة علمية حضرتها امبارح(يوم الاثنين 22-3-2010)

المحاضرة دي كانت في المجمع العلمي المصري في القاهرة...
المحاضرة كانت بعنوان:"الاعمدة السبعة للمعرفة الجديدة"
المحاضر كان العالم الدكتور اسماعيل سراج الدين،مدير مكتبة الاسكندرية وعضو المجمع....

احلى حاجة في المحاضرة دي انها كانت موجهة لعمداء الكليات المصرية والاساتذة الجامعيين.... بس انا وصلتني دعوة برضه:)....قلت مش هضيع الفرصة

طبعا انا حضرت المحاضرة دي بعد الكلية....سافرنا وللاسف وصلنا متأخرين...وكانت المحاضرة ابتدت خلاص :(

لكن الجزء اللي انا شفته كان كله بيتكلم عن :
nano technology,Automata,image processing,databases,simulations...
حاجات كتير م اللي احنا بندرسها ومن صميم شغل الكمبيوتر...
وطبعا ازاي الطب يستفيد من برامج الكمبيوتر ، والزراعة والارصاد...
يعني مشاريع التخرج اللي في الكلية عندنا :)

وبعد المحاضرة كان الناس بتتكلم معاه وبتسأله والمصورين والصحفيين بيعملوا لقاء سريع :)
بس لما رئيس مجمع اللغة العربية(مجمع الخالدين) الدكتور (محمود حافظ) عرف ان احنا جايين م الفيوم....شكرنا كتير على حرصنا على حضور المحاضرة والسعي في طلب العلم... وقال ان احنا الشباب اللي مصر هتسعد بيهم..وانه تشرف بحضورنا :):)

................
طبعا انا عجبني في اليوم ده الاحساس المختلف اللي انا كنت حاسة بيه...كنت حاسة بالنضج الفكري اوي...وشايفة ناس واعية ودكاترة جامعات مصر كلها...بجد حاجة تفرح اوي :)
........
اتمنى الناس اللي وجهتلي الدعوة دي ....ما يبخلوش عليا بالحاجات الحلوة دي تاني....
وانا قلتلهم اني ان شاء الله هحاول اوصل اي دعوة للناس اللي معايا في الكلية ...لاننا اولى الناس بمعرفة الحاجات دي ....والله حاجات حلوة وهتفيد كتير في مشروعات التخرج والشغل ان شاء الله
:)
........
يوم تحفة بجد :)

5 التعليقات:

ROMA يقول...

maaashy ya lamoosaaa men 3'eeery ya we7shaaa:):)
ahaam 7aga tekoony estafadtyy :):)
3ashan tefedeenaa ba2aaaisa:D
we zay ma 2oltyy lama tela2yy forsaa tanyaa le 7agaa 7elwaa zay kedaa
tebala3'eenaaaaa isa:):)

rabena yewafa2naa kollenaaa:):):)

Lamees يقول...

ان شاء الله يا ميمي نلاقي فرصة تانية وحاجات احلى ... ونكون مع بعض المرة دي:)
....
الحمد لله بجد استفدت كتير :)
.....
تسلمي حبيبة قلبي :)

غير معرف يقول...

ziikooooo

السلام عليكم ورحمه الله

انها كانت موجهة لعمداء الكليات المصرية والاساتذة الجامعيين.... بس انا وصلتني دعوة برضه:)

ايه يا لميس انت بتحضري دكتوراه من غير ما نعرف ولا ايه؟ انا مش بحسد اللي اداكي يدينا

هو فعلا حاجه كويسه انك رحتي وسافرتي عشان المحاضره بجد حاجه تشرف

ربنا يوفقك

Lamees يقول...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
............
مش دكتوراه ولا حاجة يا بشمهندس
احنا بس بنعمل اللي علينا وبنحاول اننا ما نقصرش في حاجة
.........
شكرا ع الرد والتعليق
.........
سلام عليكم

Lamees يقول...

طبعا شكر خاااااااااااااااص جدا
لاختي مروة،وصاحبتي وحبيبتي علا
اللي هما السبب في اني اروح المحاضرة دي :)
.....
وشكرا لـ:path way :)