السبت، 8 مايو 2010

قمة الظلم



من الظلم

حينما تحاول ان تسعد انسانا
بكل ماتستطيع بينما يكون
هو السبب فى حزنك

من الظلم

ان تجعله ينام والابتسامه مرسومه
على شفتيه ولكنه يجعلك تنام
محروما من الابتسامه

من الظلم

ان تصرخ حزنا والما حينما يتألم
وحينما انت تتالم لايشعر هو حتى
بحزنك ولا المك


من الظلم

حينما تتعب كثيرا لكى لايبكى فيتخلى عنك
ويذهب الى من يجعلونه يبكى رغماعنك
فتبكى انت حينها حزنا عليه

من الظلم

ان تشتريه باغلى الاثمان
فيبعك بلا ثمن

قمه الظلم

ان تدافع عنه وان كان هو المخطيء تماما
بينما يتفرج هو على من يتهمك بالخطأ
وهو يعلم بانك على صواب

10 التعليقات:

fOsDö2ä يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
نشكركم على هذا الكم الرائع من الإكتئاب ... !! D:

بس خلاص كدهّون ... !! D:

Mariam يقول...

mho ali by3ml kda mesh shyfo zolm :) l2no by3ml kda 3n 7ob!! zai el2b wel2om msln lw abnhom mesh bar beehom tftkry ykrahoh aw 7ta ymn3o 3no ali hwa m7tgo abdn w brdo ali 7b wala tlsh bykon kda :D azon y3ny fa lw anty shyfah zolm homa mazonsh!!! amta b2a yb2a zolm lma ykon 7obk dh lbldk w hya asln mtsthlshy ana m2sodshy elsh3b kolo wla el2rd l2n elsh3b noso mesh fahem 7ga w rob3o fahem w byst3bt w el5oms bytmna elt3'yr w mesh 3aref welba2y huu2 anty 3rfa b2a ma 3lina ana al7la elw7eeda ali shyfa dh feeeha zolm lma ykon le bld ahlha weli mskeeenha mymlnash 3eenhom ela eltorab sorry twelt :)

Lamees يقول...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

معلش يا فدوى ...م انا قلتلك بقى ان انا مستحملة كتير من زمااان:(

يلا ربنا يهدي الجميع ويسامحهم...
نورتي يا جميل، واسفة مرة تانية
سلام عليكم

Lamees يقول...

فعلا يا مريم.. والظلم موجود في كل حاجة...
واللي انا قلته ده يعتبر من اخف حالات الظلم...
في ناس مقهورة ومكبوتة وضايع حقها...
سواء بقى في بلدهم او برة بلدهم، على المستوى الشخصي او في جماعة.... كل الناس بتحس بالظلم، ودي بتكون حاجة متفاوتة وبتختلف طبعا من شخص لشخص...
عموما انا متفقة معاك في اللي قلتيه..
وبيت الشعر لطرفة بن العبد بيقول :
وظلم ذوي القربى اشد مضاضة .. على النفس من وقع الحسام المهند

غير معرف يقول...

ziikooooo
انا مش عارف ارد اقووول ايه ؟؟؟
كلام رائع واعتقد ان كتير من الناس عندهم
احساس بحاجه زي كده تقريبا كلنا يعني مظلومين
وبرده ناس تانيه شيفانا احنا ظلمناهم

والله مواضيعك هايله
ملحوظه ضغيره انا كنت كتبت تعليق في البوست بتاع خاطره
وحضرتك عودتينا انك تردي علي كل التعليقات ودي طبعا حاجه جميله بس حضرتك مردتيش فيه
انا اسف لو تعليقي اتفهم غلط انا فعلا والله مقصدتش اي حاجه واعتقد ان التعليق ميتفهمش غلط
اما اسف ان كنت طولت مستنين بقي مواضيع تانيه

Lamees يقول...

ziko:

كل الناس حاسة انها مظلومة، بس اللي الاحساس بالظلم ده حاجة وحشة جدا...
ومن اصعب الاوقات اللي بتمر عليا انا شخصيا الوقت اللي بحس اني مظلومة فيه
........
شكرا على رأيك يا بشمهندس في المواضيع بتاعتي، وانا بحاول اوفي بالوعد اللي وعدتو ليكم في الاول :)
........
بالنسبة لتعليق حضرتك على موضوع خاطرة ، اكيد طبعا مش فيه اي فهم غلط لرد حضرتك ، بالعكس ده حضرتك كنت بتقول(هدعيلك)... وانا قلت آمين..بس مش رديت!!.
حضرتك ممكن تعتبرها سقطت سهوا، لأني المفروض اشكر اي حد اخد من وقته علشان يرد على مواضيعي .. :)
ارجو انها مش تكون دايقت حضرتك واسفة مرة تانية .

ROMA يقول...

mawdoo3 gameel ya lamoosaa :):)
we kalemaaat kollahaa to7faa bgd:)

ya raab yeb3d 3anenaa el zolm 3ashan el e7saas b el zolm 7agaa we7shaa awee :(

teslamy ya gameel :):)

Lamees يقول...

ايوة فعلا يا ميمي...
يارب يبعد عننا الظلم...
بس لو حصل بقى ظلم ، يبقى اكون مظلومة احسن من اني اكون ظالمة...
وكفاية ان "دعوة المظلوم ليس بينها وبين الله حجاب".
تسلمي يا ميمي يا حبي :*

دندنة قيثارة الوجد يقول...

الظلم ظلمات يوم القيامة .. عافانا الله وإياكم

Lamees يقول...

دندنة قيثارة الوجد
....
شكرا لتعليقك وجزاك الله خيرا