الاثنين، 16 فبراير 2009

كلام قبل نتيجة الامتحانات

السلام عليكم...

انا قلقانة جدا من نتيجة الفصل الاول ...القلق ده مش عادي
لأنه محاولة لتجاهل التقصير الكبير اللي صدر مني الترم الاول

انا مش قادرة اتوقع لنفسي اي تقدير بالمرة ، و عشان اكون واضحة انا مش مستبعده اني اشيل مادة ولا اتنين...مع اني بدعي ربنا ان يكون ده وهم

اصل انا عارفة انا عملت ايه في الامتحانات... وانا مش من الناس اللي تبقى حلت كويس في الامتحان وتطلع تقول عكيت الدنيا...
انا احيانا بخرف في الامتحانات بس ربنا بيسترها معايا وبلاقي نتايج غير اللي انا بتوقعها...
يمكن دي رسالة بتقولي لو عديتي مرة مش هتعدي اللي بعدها واعملي اللي عليكي ودوسي على نفسك شوية في المذاكرة....

بس والله انا لو هحكي على اللي حصلي الترم اللي فات هتعرفوا ان معظم المواقف كانت مش مني انا ، لأ من اللي حواليا سواء معيدين او طلبة

وهتكلم عن كل حاجة:

المعيدين..

هبدأ بمادة الـ data structure لأنها اكتر مادة اتظلمت فيها او حاسة اني اتظلمت فيها...
لما أسلم شيت بالايميل للباشمهندسة... وتقولي انه مش واضح... وابعته للمرة التانية... وفي الآخر ما اخدش درجته((10 درجات مش قليله خالص))
وهي تخلي مسؤوليتها ... يبقى اتظلمت ولا لأ؟

اما مادة الـ logic العظيمة اللي هي اكتر مادة حبيتها بجد... ربنا وعدني بمعيد لا بيطيقني ولا بستظرفه...بيبهدلني في امتحانات السكاشن((مع العلم اني عمري ما قيّمت نفسي على امتحان سكشن لأي مادة)) والكل عارف كده، ومعتبرني بنت فاشلة مكبرة دماغها
فبالتالي بيتعامل معايا على الاساس ده.

مادة الاحتمالات.. المعيد حصل بيني وبينه موقف مش ظريف كان على وشك انه يوصله لدكتور بدر الدين...
الموقف هو ان احنا اتأخرنا في السكشن ده عن معاد الطلوع...
في البيت قلقوا عليا وفضلوا يتصلو..
الاول خالتي اتصلت ..استأذنت منه ارد ع الموبايل.. وطلعت
بعديها كل الناس موبايلاتها رنت برضو.. طلعت بنت ترد ع الموبايل.. موبايلي رن تاني..المرة دي اختي
استأذنت منه تاني وانا محرجة.. قالي اتفضلي..طلعت وانا طالعة البنت التانية كانت داخلة.
.وحسب حكاية البنات كنا هنتخبط في بعض بس انا طبعا مخدتش بالي ..كل اللي هاممني اطلع ارد على الناس القلقانة
رديت ودخلت المدرج..
لقيتو بياخد الغياب...لما وصل عند اسمي قاللي حضرتك غياب السكشن ده...!!! ومشي...!!
طبعا انا مصدومة في كل ده ومش فاهمة ايه اللي حصل... البنات قالولي ماتسكتيش .. وانا عيطت وقلت يعني ايه افضل كل ده في الكلية وفي الاخر يقول غياب!!! والناس اللي قلقانين عليا كانو يستاهلوا القلق ده!!!
.... واحد يعرفني عرف الموضوع، والمعيد ده كان صاحبه..قاللي انا هكلمه...
لقيتو راجع يقوللي انه مكبرالموضوع وهيوصلو لدكتور بدر،وقالي روحيله وهدي الموضوع...
قلتله انا هروحله عشان اعرف الموضوع ايه اصلا؟!!!
ورحت للمعيد...
قابلني مقابله غريبة ..
عرفته اسمي وسألته انا ليه اتاخدت غياب وانا حاضرة السكشن؟
قالي اني ضحّكت البنات وانا طالعة لما كنت هخبط في البنت...قلتله انا ما اعرفش اني خبطت في حد وكمان قلتله ان انا مش مسؤولة لو البنات ضحكو...>>>ده هما اللي ضحكو مش انا..!!!
وقالي كمان طلعتي تردي ع الموبايل مرتين...
قلتله انا مستأذنة من حضرتك وبرضاك ، لو كنت رافض كنت هتقولي لأ ببساطة...و انا كنت طالعة اطمن ناس قلقانة مش طالعة العب... واعتذرتله ، وبالنسبالي خلص الموضوع>>> بس لسه بقول له ( بسيوني بسيوني)....
بس هو لسه بيدايق مني وبيتنشن معايا...هو اصلا مالهوش تعامل كتير مع البنات..
احسن :)
اما دكتور المادة اصلا ... كتر خيره نجحني في امتحان الميد تيرم ع الحافة زي ما بيتقال... يادوب درجة النجاح مع ان الامتحان بتاعي شافته صاحبتي اللي جابت 12 من 15 وقالتلي انه مظبوط ما عدا المسأله الأولى- اللي ما اعتقدش ان عليها نص الدرجة يعني-.


نيجي بقى للصدمة:
البنااااااااات... صحباتي... المفروض يعني يبقو كده:
انا اتفاجئت بورق داتا معاهم ليلة الامتحان وصورته وطبعا ما اتفتحش... ولاحد جاب سيرته منهم ولاقاللي عليه ولا اي حاجة خالص...

اتفاجئت برضه بواحده صحبتي بتتصل عليا وانا في البيت بتقولي ده فيه سكشن رياضة النهارده... انت مش جايه؟
قلتلها مين اللي قال؟ انا محدش قاللي...!!!
وراح عليا السكشن...
عاتبت البنات اللي ما بلغونيش ...
واتصدمت من الرد..
واحدة قالت: احنا قلنا انك مش هتحضريه ، عشان كده ما قلناش ليكي...هو انت كنت هتحضري؟
والتانية قالتلي ده ما قالش حاجة خالص ومشي...
يعني كان جاي يتفرج عليهم ومشي ولا ايه؟
طب مش المفروض الواحد يبلغ ويسيب القرار لصاحبه....
في حاجة في الدنيا اسمها قلنا مش هتحضري.. الناس هي اللي بتقرر اليومين دول اذا كنت هحضر ولالأ!!!!!!

بجد ... صدمة!!!!

واللي تطلع من امتحان تقول انا هسقط ...ولما تعرف درجتها تتعصب و تقول: ..ازاي ده انا حليته كله صح ده انا المفروض اقفل..!!!
يعني انا هستفيد ايه لما تقول كده.. هكبر دماغي واقول مافلانة عكت زيي؟
...وهي يعني بتحوش العين من عليها...خايفة من الحسد؟

.. انا الحمد لله لو الشيطان وسوسلي اني احسد حد بفتكرعلى طول الآيه:" ... ومن شر حاسد اذا حسد" وانا مستحيل اتخيل نفسي الشخص اللي الناس بتستعيذ ربنا منه....


غير حاجات تانية مالهاش لازمة تتقال...
كفاية كده
اكيد في مواقف بتتكرر مع ناس غيري ...
يبقى ده طبع في الناس!! ولا ايه بالظبط؟



0 التعليقات: