الأربعاء، 4 فبراير 2009

هندسة


فجأة افتكرت لحظات قضيتها في كلية هندسة الترم الاول... وحبيت اني احكيها:::
الكل عارف ان الاسبوع الاخير من الدراسة بيكون عامل ازاي والناس بتهييس فيه كتير وبتحتاس آخر حوسة
المهم ان الاسبوع الاخير كان معايا انا غير كل الناس... عشان قضيته في كليتين
كليتي طبعا وكلية هندسة مع اختي...
قسم عمارة عندهم اسبوع اسمه اسبوع التبييض ( تبييض الشاسيهات)
انا طبعا كنت بطلع من الكلية عندي اروح هندسة و ابدأ التبييض معاهم >> طبعا بعد ما علموني ازاي اشتغل معاهم
اعمل شوية في شاسيه مروة وشوية في شاسيه ريم وسارة ورنا وشوية عند عزت وايمن ومصطفى وشوية لتغريد وغيرهم >> تقريبا 10 شاسيهات
أحلى حاجة لما كنا نهيس مع بعض ونستعبط ونغني شوية ونتترق شوية>> كنا بنطلع مواهب صراحة
انا نفسي ما كنتش اتخيل اني هتعامل مع الناس دول كلهم لأني في الكلية عندنا صم بكم عمي... سيبك من ده كله ، مفيش وجه مقارنة اصلا.. :)
احيانا كنت بذاكر الdata structure وانا قاعده معاهم ... واحد سألني بتذاكري ايه؟
قلتله: بذاكر trees... بص في الكتاب شوية وقاللي وهو مستغرب: اللي هي شجر يعني؟
قلتله: ايوة... قاللي وهو بيضحك هو الشجر بتاعكو غير الشجر بتاعنا ولا ايه؟ وشاورلي على رسمة الشجر اللي في الشاسيه بتاعه>>الشجر الطبيعي اللي احنا نعرفه يعني.
وفي آخر يوم في امتحاناتهم رحت اتطمن على مروة اختي واشوف اللي معاها عملو ايه...
لقيتهم بيسبوا ويلعنو
ومتدايقين جدا من امتحان الاحتمالات والاحصا اللي حاطه د/ اسامة حسين اللي كان بيدينا رياضة السنة اللي فاتت
حبيت اخفف عنهم وقلتلهم ان امتحان الاحصا بتاعنا كان بره المنهج... قالولي: احنا كان جوه المنهج بس جووووووه اوووووي!!
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
بس بجد قضيت اسبوع راائع في القسم ده واقدر اشبهه بخلية النحل ... الكل بيشتغل ..الكل بيساعد بعض... متعاونين لاقصى درجة
ومظلومين والله بوصف ان قسم عمارة قسم الروقان واللي يدخله يبقى دماااااااااغ
بس مفيش قسم بيفضل شغال في الكلية لحد الساعة 7 بلليل الا هما...وزيادة عليهم موصلاتي ساعتين يعني بشّرف البلد الساعة 9 وابدأ يومي الساعة 9 ونص وينتهي الساعة 12 .... يا بلاش
غير ان الشاسيهات ممنوع تطلع بره الكلية ... يعني لما تكون في البيت وشغلك في الكلية وانت مش قادر تعمل حاجة وفاضي طول اليوم تبقى حاجة تقهر ولا لأ؟
زيادة على كده الأخبار اللي بيسمعوها من الدفعات الاكبر منهم ان فلانة جالها انزلاق غضروفي-من التنية ع الشاسيه- ، وفلان اللي شغله ما عجبش الدكتور فقطعله الشاسيه اللي شغال فيه اسبوع كامل، وغيرها ...

ربنا يكون في عون الجميع....
انا شاء الله في الترم التاني احكيلكم مغامراتي في الكلية وتبييض الشاسيهات وانصحكو تيجو تقضو يوم ما يتنسيش معاهم واللي عايز.. يقوللي بس وانا اظبّطه هناك بس ابقو قولو انتو بس...

سلاموز :)


0 التعليقات: